tisdag, juli 25, 2006

Kulturhuset är härligt

Sitter pa London Heathrow och vantar pa boarding, nasta anhalt verkar bli Bangkock darefter Sydney och resans forsta mal. Det ar 30 grader har i Storbrittanien! Det marks har inne. Det var i och for sig varmt i Haninge idag ocksa. Kanns lite underligt att lamna den svenska sommaren for att ge mig ut pa vandring i ett vintrigt Australien. Last lite i Financial Times pa flyget; nio EU-lander ska nu hjalpa Spanien att vakta sin grans over vattnet soderut mot Afrika. Osterrike och Finland bl.a.! Frankrike tar en nagot mildare ton mot illegala invandrare an vad debatten borjade som, dock ar de langt ifran sa generosa som Tyskland, Italien och Spanien. Diskuterade med min syster som har en viss inblick i hur Europa ses nere i Afrika. Livet har glorifieras sa det ar inte sa konstigt att stora strommar med manniskor valjar att riskera livet i sma batar for att ta sig hit. Nedan borjan av den har blogposten som inte blev klar hemma i Haninge innan jag for.

Sökte solskydd i kulturhuset en stund igår eftermiddag; läste måndagens Upsala Nya Tidning, UNT. Samt Huvudstadsbladet, HBL. Tyvärr lördagsnumret av den senare men jag är ändå inte uppdaterad på daglig basis om händelserna i Helsingfors, så det dög för mig. Rent generellt tycker jag om att läsa båda tidningarna när tid ges. UNT hade en artikel om elleverantören med Sveriges lägsta elpris, en uppsalabo vid namn Sten Strömberg. Han gjorde ett som jag ser det fantastiskt uttalande: "Men inom de närmaste åren kommer den nordiska elmarknaden att tillföras fler kraftverk, bland annat ett helt nytt kärnkraftverk i Finland. Det kommer att förbättra situationen och innebär att elpriserna sjunker till en rimligare nivå, tror Sten Strömberg." Ja, förmodligen kommer mer kraftverk i Norden ge oss i Sverige lägre priser, men det är avhänget så mycket, hur är tillgången på tysk-polsk-dansk kolkraft och rysk gas eller kärnkraft? Jag anser att Folkpartiet är inne på rätt spår när vi förspråkar mer och bättre utnyttjad kärnkraftsproduktion i Sverige.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

For att svara pa ditt inlagg om svenska hus. Jag vet inte om det ar svenska foretag som ar inblandade i konceptet.

Hur det kandes att ga in i huset? Det kandes lite som att transporteras till en typisk svensk villa, men med japanska detaljer (som ett terum, lagt middagsbord o.s.v.). Det framkallade inte nagon hemlangtan direkt dock :)

Tack for NY-tipset! :)

26 juli, 2006 05:22  

Skicka en kommentar

<< Home