måndag, oktober 01, 2007

Internationella barndagen

Förskoleutskottet besökte idag, internationella barndagen, förskolorna Aspen, Tallen och Lärkan. Nu har utskottet gjort ett antal studiebesök och fått en grundplåt av intryck och inspiration. Nästa steg blir att förvandla dessa intryck till idéer som i sin tur kan förbättra förskolan. Ett första steg blir dock att nå ut med informationen att vi finns, varför vi finns och vilka vi är. Föregående mandatperiods områdesutskott hade passerat obemärkt och flera i personalen talade om kontaktpolitiker vilket var systemet innan utskotten. Visst kan vi politiker arbeta med förslag och goda idéer men känner personal och föräldrar inte till oss begränsas deras möjlighet att påverka.

Dagen i korthet:
Klockan 0800 började vi på Aspen som ligger i centrala Handen. Förskolan som är kommunens äldsta med sina 40 år ligger vackert på en bergknalle över Kulturhuset. Aspen är den kommunala förskola som fått bäst omdöme i Skolplaneenkäten. Vi möttes av biträdande rektor samt utvecklingsledaren och tillika pedagogistan, de berättade om hur personalen på Aspen arbetar med bl.a. Reggio Emilia-metoden. Efter den inledningen besökte vi sedan avdelningarna. Förutom ordinarie förskoleverksamhet finns under samma tak även avdelningen Gläntan. "Gläntan är en språkpedagogisk förskoleavdelning med ett begränsat antal barn. Alla platser är för närvarande avsedda för barn 3-6 år i behov av stöd för sin tal- och språkutveckling."

Klockan 1000 var det dags för nästa förskola, Tallen. Efter en kortare presentation och genomgång med biträdande rektor lade vi huvuddelen av tiden på att besöka avdelningarna. Här vill jag passa på att lyfta fram avdelningen Kojan, som ett gott exempel i den kommunala verksamheten.

1200 till 1300 lunchade utskottet tillsammans med Centrala förskolechefen. De informella kontakterna det innebär att vi fritidspolitiker kan möta chefstjänstemännen över en bit mat och fritt diskutera är inte att underskatta. Kontakten med förvaltningens tjänstemän kan inte bara gå via nämnd, då blir organisationen mycket tungrodd. Nu fick vi chansen att ventilera några av förmiddagens intryck och göra jämförelser mellan de tre rektorsområden vi dittills besökt.

Klockan 1315 inleddes dagens sista studiebesök. Den fristående förskolan Lärkan som är den av alla förskolor i kommunen som fått bäst omdöme i Skolplaneenkäten. Förskolechef (motsvarigheten till de kommunala rektorerna/bitr rektorerna) mötte oss och talade om Lärkan och skolföretaget Pysslingen. Att Lärkan har gott rykte talade även kösiffrorna för, cirka 6 barn i kö för varje barn på förskolan. Vi gick sedan ut på avdelningarna och mötte personal och barn, samt några föräldrar. Det vi alla närvarande i utskottet slogs av var lugnet, hela förskolan Lärkan stack ut och när vi sedan avrundade med att åter sätta oss med förskolechefen kunde jag inte annat än förvånas över det minimala utbyte Lärkan haft med kommunala förskolor. Vi måste bli bättre på informationsöverspridning mellan förskolor. Utvecklingsledarna på de kommunala förskolorna gör ett jätteviktigt arbete, nu måste vi från politiskt håll tillsammans med den centrala förvaltningen tillse att det pedagogiska arbetet inte limiteras till enstaka förskolor.

Etiketter: