fredag, november 09, 2007

Tvååriga gymnasieprogram

Från grundskola till högskola på två år istället för tre eller fler. Nu har vi börjat arbetet i Haninge för att ge gymnasieelever mer frihet. Det är en i sig spännande utveckling vi startat; därutöver ska det bli spännande att se om andra kommuner följer efter.

Vad är det vi gör då? Folkpartiet liberalerna i Haninge sammanfattar förslaget i ett pressmeddelande från den 30 oktober (länkat här), detsamma återgavs i korthet i Mitt i Haninge den 6 november. Mer bakgrund går att få via diariet eller direkt på nätet (länkat här). Uppdraget majoriteten lagt har diarienummer: BUN22/2007:13. Barn- och utbildningsnämnden gav ärendet §155 år 2007 med rubriken Uppdrag till barn- och utbildningsförvaltningen om tvååriga gymnasieprogram.

Nedan återges Dnr BUN 22/2007:13

Uppdrag till barn- och utbildningsförvaltningen

Bakgrund

Dagens gymnasieskola är uppbyggd kring program där ett batteri av kurser lagts samman. Gymnasieprogrammen består av 2500 gymnasiepoäng vilket ungefär motsvarar antalet undervisningstimmar, vilka ofta är förlagda över tre års tid. Tidigare gymnasieskola innehöll bl.a. två- och fyraåriga linjer vilka även hade innehålls­mässiga skillnader. Dagens gymnasieskola skall innehållsmässigt vara den samma oavsett om utbildningen förläggs på två, tre eller fyra år. Vanligast är treåriga program, till och med International Baccalaureate som utomlands är tvåårigt läses i Sverige på tre år.

Vid svenska högskolor ges teknisk-naturvetenskapliga basår där gymnasiets naturvetenskaps­program läses på 40 veckor. Studenter som inte läst naturvetenskaps­programmet på gymnasiet får genom basåret en andra chans. Basår ger behörighet till, samt förbereder studenten för, naturvetenskapliga studier på högskolenivå. Basår kräver dock grundläggande högskole­behörighet. Studenten har således läst tre år på gymnasiet för att sedan läsa ytterligare ett år innan de egentliga högskolestudierna kan inledas.

Motiverade basårsstudenter läser med ett års studier in gymnasiets naturvetenskapsprogram. Motiverade gymnasister har att välja på flera utmanande treåriga program, varav naturvetenskaps­programmet är ett. Det är dags att tillåta en högre studietakt även för gymnasieelever. 2500 undervisningstimmar på två år istället för tre år är både en samhällsekonomisk vinst och en vinst för individen. Gymnasieeleverna ges mer frihet!

Kortare gymnasietid även vid yrkesprogram skulle dessutom till viss del kunna lösa problemet att cirka 600 elever bara i år på Södertörn inte kom in på de praktiska programmen. Längre dagar ger tid för fler att nyttja lokaler och maskiner, var på fler elever får möjlighet att läsa den utbildning de önskar.

Uppdrag

Barn- och utbildningsförvaltningen får i uppdrag att utreda och ta fram ett tvåårigt naturvetenskapsprogram samt utreda och föreslå andra gymnasieprogram för tvåårig utbildning. Andra gymnasieprogram omfattar både studieförberedande och yrkesförberedande program.

Anvisningar

Skollag (1985:1100)

5 kap. Gymnasieskolan

3 § Utbildningen i gymnasieskolan skall utgöras dels av

utbildning på nationella program, som är avsedda att kunna

genomgås på tre läsår, dels av utbildning på specialutformade

program, som också är avsedda att kunna genomgås på tre läsår,

dels av individuella program.

Styrelsen för utbildningen får besluta att utbildningen på

nationella och specialutformade program får fördelas på en

längre tid än tre läsår. Efter regeringens medgivande får

styrelsen besluta att utbildningen får fördelas på kortare tid

än tre läsår.

Inom de nationella programmen kan finnas utbildningar med olika

inriktningar. Dessa kan vara nationellt eller lokalt

fastställda. Regeringen får meddela närmare föreskrifter om

dem. Lag (2000:445).

Gymnasieförordning (1992:394)

2 kap. Studievägar

18 § Av 5 kap. 4 a § skollagen (1985:1100) framgår att ett

specialutformat program i fråga om utbildningens nivå skall

motsvara ett nationellt program.

Eleverna har rätt till samma garanterade undervisningstid som

gäller för elever på nationella program. Om utbildningen till

övervägande del har en yrkesinriktad profil uppgår elevens

garanterade undervisningstid till 2 430 undervisningstimmar om

60 minuter. Förordning (2000:1376).

Redovisning

Förslag till tvåårigt naturvetenskapsprogram ska vara framtaget till nämndens sammanträde febr 2008. Utredning presenteras och eventuellt fler program föreslås till nämndens sammanträde april 2008.

Förslag till beslut

Majoritetsgruppen föreslår att barn- och utbildningsnämnden beslutar följande:

- Barn- och utbildningsförvaltningen får i uppdrag att utreda och ta fram ett tvåårigt naturvetenskapsprogram.

- Barn- och utbildningsförvaltningen får i uppdrag att utreda och föreslå fler tvååriga gymnasieutbildningar.

I februari nästa år får vi läsa resultatet av förvaltningens arbete. Min förhoppning är att det under våren kan leda till en ansökan till regeringen. Förslaget ligger enligt min mening helt i linje med BP08. Nedan utdrag ur ett fp-pressmeddelande från 4 augusti i år:

Leijonborg om det ekonomiska läget:

Kortare studietider minskar brist på arbetskraft

I sitt traditionella sommartal i Marstrand på lördagen redovisade Lars Leijonborg en del av folkpartiets utgångspunkter inför de diskussioner partiledarna i regeringen ska ha i augusti, bland annat om budgetpropositionen för 2008.

– Huvuduppgiften är att få fram fler människor som kan söka det rekordstora antalet lediga jobb. Om vi inte lyckas med det hotar överhettning. Reformer som på olika sätt ökar utbudet av arbetskraft måste i det här konjunkturläget ha prioritet. Det behövs ett större jobbavdrag, reformer för snabbare genomströmning i utbildningssystemet och nya grepp för att få sjukskrivna snabbare tillbaka i arbetslivet, säger Leijonborg.

– En väg att få fler att söka de lediga jobben är att se till att den tid studenterna tar på sig fram till examen minskar. Svenska ungdomar kommer ut i arbetslivet senare än ungdomar i andra länder. Det beror delvis på att många väljer att göra ett studieuppehåll efter gymnasiet men också på att studietiden inte används tillräckligt effektivt. Den genomsnittliga studietiden till en fil kand-examen är fyra år, vilket är ett år mer än det är tänkt. I en undersökning nyligen framgick att 40 procent av studenterna tycker att kraven är för låga – studier som ska vara på heltid motsvarar inte heltidsstudier, säger Leijonborg.

...

Det går bra för Sverige, men det kan bli bättre. Hinder måste bort så att individer ges mer utrymma att utvecklas. Byråkrati och system måste utformas till gagn för den enskilde inte till hinders. Om ordet är liberalism eller frihetlighet är egalt, men både system och organisationer vi ansvarar för ska sträva åt samma håll.

Etiketter: , ,